
Rozhovor s Ondřejem Šimůnkem z GroupM
René Jež: Kdy ses poprvé setkal s Young Lions?
Ondřej Šimůnek: Poprvé jsem se s Young Lions setkal cca třináct let zpět jako fanoušek kolegů ve Starcom a Mediavest. Následně jsem již aktivně jako porotce a Wavemaker byl 3 roky partnerem kategorie Digital, na což letos již druhým rokem navazujeme a podporujeme tuto kategorii jako celá skupina GroupM Nexus.
René Jež: Za sebou máš už dlouhou historii s Young Lions. Co ti na nich přijde dobré?
Ondřej Šimůnek: Před těmi mnoha lety jsem dělal rozhovor, kde jsem řekl, že je to něco velmi nadčasového a za tím si stojím dodnes. Skočit rovnýma nohama do velmi slušně napsaného briefu ze strany zadavatele a předvést výkon během 24 hodin je umění. Poprat se se všemi možnými překážkami, které tu přípravu mohou obklopovat, je neopakovatelná zkušenost. Rozdělení rolí, spolupráce, stres, tlak, reálná prezentace před nadupanou porotou… Tato soutěž přináší ve všech svých kategoriích možnost dívat se na byznys z dlouhodobější perspektivy na rozdíl od toho, co známe z klasické každodenní práce. Je to něco, s čím se mnozí lidé během běžné praxe nesetkají. Byznys je tak strašně zrychlený a ty cíle jsou všude tak strašně krátkodobé. Je to možnost pracovat na projektu, který má dlouhodobou vizi a cíl a, kromě rozpočtu, defacto žádné omezení.
René Jež: Vy vynakládáte nějaké peníze pro lidi, kteří se zúčastní. Co si myslíte, že vám to přináší?
Ondřej Šimůnek: Tam jsou dvě linky. Jedna je to, co to udělá pro účastníky, potažmo pro ten tým, který kooperuje kolem nich samotných v běžné práci. Otevře jim to obzory přemýšlet nad věcmi jinak. Je to rozvoj dovedností, které jim umožní jinak přemýšlet, najít jiné úhly pohledu a mohou toho následně zcela přirozeně využít ve své běžné práci, a taková zkušenost se jen tak naučit nedá. Vidím tam funkcionalitu toho, že dáváme lidem bez rozdílu rolí, seniority či zařazení možnost rozvoje. Je to jenom o jejich odvaze, jestli do toho vstoupí a využijí. Každý rok jim otvíráme znovu a znovu dveře, ať se mohou účastnit, pořádáme „nachytřovací“ sedánky s bývalými účastníky z našich řad, a vznikl z toho naprosto přirozený trend – stát se součástí této školy života. V druhé rovině se snažíme podporovat aktivitu, která jde dle mého názoru ruku v ruce s tím, jak by měl marketing vypadat, tedy kvalitní zadání a minimální omezení, nemluvíme-li o těch rozpočtových.
René Jež: Jak bys popsal práci GroupM někomu, kdo o tom vůbec nic neví?
Ondřej Šimůnek: To je ošidná otázka. GroupM je skupina několika silných agentur a top oddělení, takže to je širší otázka. Budu vycházet z premisy, že víme, co dělá mediální agentura. V tu chvíli bych GroupM posal jako celek, kde spolupracuje přes 300 kolegů napříč specializacemi v rámci mediálního plánování, nákupu, konzultací, produkce, automatizace, a že to je skupina, která se vždy snažila pomáhat otvírat oči trhu. Proto investujeme nemalé prostředky do testování nových produktů, které dávají nové standardy na trhu. Letos se máme opět na co těšit. Proto máme nově na trhu mPanel (dohledejte si to, stojí to za to: mpanel.cz), proto vidíme komunikaci mnohem více v napojení na marketingová a komunikační KPIs než pouze na mediální hygienu. Vzdělávání trhu o tom, co děláme a jak má dobře odvedená práce vypadat, je úkol našeho marketingu a stejně tak řady aktivit, které společně napříč WPP děláme na školách, a to nejen vysokých, ale otvíráme cesty také na střední a dokonce základní. Přijďte se podívat 😊
René Jež: Super. Co bys řekl lidem, kteří hledají práci v tomhle oboru? Čím bys je přitáhl k práci v mediální agentuře?
Ondřej Šimůnek: Prvně by tam měla být „vhodnost“ na straně toho člověka, že by ho vůbec něco takového zajímalo. Ono se na tuto otázku nedá odpovědět jednou větou, ale třeba já osobně jsem kdysi začínal ještě jako student u produkce a motal se během studia vysoké školy u filmu, pak mě to logicky zaválo do kreativní agentury a produkce, a nakonec jsem prožil posledních 20 let v mediální branži. Takže kdo hledá, najde 😊 Je to oříšek, jak vůbec tohle všechno představit lidem. Pohybujeme se v obrovsky široké škále, kde nám na jedné straně sedí velice kreativní lidi, kteří jsou většinou na pozicích stratégů, máme tu oddělení klientského servisu, který projektově řídí zakázky, oddělení, která se specializují na nákup mediálního prostoru v jednotlivých kanálech a kolegy, kteří se zabývají čísly, čísly a zase čísly, tedy analytikou, výzkumem, umělou inteligencí atd. Obecně hledáme uchazeče s různým zaměřením a díky specifičnosti našeho oboru se na to vlastně nedá pořádně připravit a může tak u nás začínat skoro každý, kdo má v nějaké míře rád reklamu, komunikaci a čísla a chce se učit nové věci.
René Jež: Jak bys k vám lidi nalákal?
Ondřej Šimůnek: Pracovat u nás znamená pracovat v největším komunikačním holdingu v ČR, tedy v reklamních podnicích (v WPP kampusu). Na jednom místě se tu skloubí funkcionalita všeho, co se týká reklamy, a je to opravdu jedinečné. Nikde jinde v ČR takový kampus a tak širokou expertízu napříč 1200 specialisty nenajdete. Dříve jsem si říkal, že sedět nebo nesedět pod jednou střechou je jedno… takže pokorně beru zpět a říkám po více než roce zkušenosti: ne, jedno to opravdu není.
René Jež: Hezky řečeno. Když se budeme bavit o lidech, kteří dneska přicházejí na pohovory. V čem jsou jiní než třeba před pěti deseti lety?
Ondřej Šimůnek: Lidé jsou vychovávaní v jiné době, mají jiné mentální nastavení, úplně jiné priority a žijí čím dál tím svobodněji. Co jasně vidíme, jsou změny, které přirozeně přišly a staly se hygienou. Flexibilita práce z pohledu místa a času, mít šanci dát o sobě vědět a mít možnost pracovat ve firmě, která naslouchá a je otevřená, a v neposlední řadě lidé více než kdy jindy chtějí vidět smysl v tom, co dělají.
U nás na kampusu denně potkáte cca 60 % všech zaměstnanců, protože ten zbytek pracuje odjinud a rozhodně to neznamená, že to negativně ovlivňuje výkon. Stejně tak se zde můžete zapojit do různých pracovních skupin, využít mentoring napříč celým „barákem“, takže tomu jdeme viditelně naproti.
René Jež: Znamená to, že vy musíte udělat mnohem víc práce dopředu v rámci budování vašeho obrazu? Aby o vás vůbec chtěli uvažovat? Pak přijde míň kandidátů, kteří ale mají jasno?
Ondřej Šimůnek: Řekl bych, že obecně je méně kandidátů, ale to je funkcí celé ekonomiky, míry nezaměstnanosti a trendů, které globálně rezonují trhem. Je to pak samozřejmě jiné u každé jedné profese, ale myslím, že se valná většina zaměstnavatelů zaobírá tématem employer brandingu více než kdy dříve. Mladá generace nechodí do práce proto, aby tam seděla 10 let na židli, ale hledá rozvoj, chce za sebou vidět výsledky a posouvat se horizontálně a vertikálně. Je pro ni důležité, do jaké společnosti se dostane a jak jí tam bude, a to nejen pracovně. Zároveň dlouhodobě nechtějí dělat stejnou práci. Změna je základ.
René Jež: Co podle tebe potřebuji k tomu, když chci být ve své profesi nejlepší?
Ondřej Šimůnek: To je otázka za milion. Je to asi sada předpokladů, píle a štěstí, ale zkušenost mi ukazuje, že kromě jiného to jsou následující body:
- Mít to štěstí, že najdu správnou cestu a dělám to, pro co mám vlohy a nadání. O pár řádků výše jsem psal, že to není tak přímočaré u mě samotného, ještě dodám, že jsem z umělecké rodiny, střední škola byla grafická, na vysoké ekonomie a přes produkci do mediální agentury. Takže to chce najít správnou cestu.
- Mít štěstí, že najdu dobrého šéfa. Proto se tolik věnujeme v GroupM právě také tomuto rozvoji dovedností pro manažery na všech úrovních.
- Makat na sobě více než ostatní a věřit si, že i když se vše hned nepovede, neznamená to, že tomu nebude příště jinak.
- Tři předešlé body lze pak krásně shrnout tak, že moje snažení a píle bude odhalena šéfem a ten mi pomůže růst až do nebe, takže vracení se k bodu 2 😊
René Jež: Jak je důležité být tvořivý v tom, co děláte vy?
Ondřej Šimůnek: Je to důležité, vždycky to bylo důležité a bude to důležité. Tvořivost je svoboda. Zároveň přináší do práce dobrý pocit a chuť. A právě Yong Lions rozhodně jsou jednou z aktivit, která tomu pomáhá.
René Jež: Kdybychom tohle téma uzavřeli a přešli k našemu oboru, uměl bys říct, kam se v nejbližších letech bude ubírat marketingová komunikace?
Ondřej Šimůnek: S dovolením bych začal tím, že žijeme ve světě balonků a pejsků. Každou chvíli tu máme nějakou novinku a všichni za ní běžíme jako pejsek za míčkem a přizpůsobujeme tomu naše chování při plánovaní, nákupu médií, marketingové komunikaci. Mnohdy ale ten balonek není dobrý sluha, spíš zlý pán. Takže dělejme z trendů pomocníky, ale ne hybatele našeho konání.
A teď to, co se tedy děje a dít zřejmě bude, zkusím vzít z toho konce, co já vnímám, ne z toho, co se kde píše na těch internetech, protože těch cest a trendů je nepřeberné množství a kdo by chtěl, rád nasdílím GroupM TYNY (This year next year forecast)
To, co se bude čím dál tím víc dít, bude o další úrovni interaktivity, o rozšířené realitě a o věcech, které mnohým připadají dnes jako sci-fi. Stejně jako před mnoha lety společnost nebrala vážně internet, dneska to jsou tyto nové trendy, které nás budou formovat.
Obecně to je pořád stejné – buď nám ten trend rozšiřuje obzory, anebo nám to zjednodušuje život. Už tu byla doba, kdy jsme nechtěli tolik číst, tak jsme začali koukat na obrázky, pak jsme začali koukat na videa, teď to posloucháme, do toho se různě socializujeme a nyní se do toho všeho začnou ještě více prolínat nové světy a bude to vše stále dostupnější. To jsou věci, které už nastávají a budou se dále dít. Rozjíždíme projekty, kdy si přes rozšířenou realitu zkoušíte boty, oblečení, rtěnku či účes – to je něco, co je již nyní přítomná budoucnost a ten směr je jasný. Vše, co bude usnadňovat výběr, testování a koupi produktů a služeb a zároveň doručovat nový druh zážitku, bude „in“.
Pak má oblíbená otázka… jestli bude žít televize. Bude! Otázka je, co v té televizi poběží. Jsme mezi zeměmi, kde klasická TV pořád funguje. Uvidíme, jak to bude vypadat za pět let, na jiných trzích už pracujeme s adresnou reklamou i v televizi a těším se na to, až to bude u nás také.
René Jež: No potěš. Díky za rozhovor.